How Kenyan Media Houses Will Vote In 2022 Election

If newspapers, TV and radio stations were to vote in the presidential election, you'd certainly get a not-so-surprising winner

Media houses are once again spotlighting the political campaigns ahead of the 9th August general elections, with every day bringing its own news and drama. In their coverage, you can easily tell which political persuasion each media house is favouring.

Never mind that a cardinal rule in media – and indeed journalism – is being non-partisan and unbiased in coverage. That rule is often observed more in breach as newsrooms get converted into political parties’ bureaus during elections. Some media houses are forced to reshuffle journalists to position themselves for elections while others even push out journalists they feel are not politically correct.

This year is no different. Already, the battle lines on the political field have been drawn. It’s a two-horse race between ODM’s Raila Odinga and UDA’s William Ruto, Kenya’s Deputy President. The media industry is also taking up after these horses.

A quick analysis based on coverage and sentiment shows majority of media houses are drumming up support for Raila Odinga, who is leading the Azimio La Umoja Kenya One Alliance, and also being supported by President Uhuru Kenyatta. Even the Media Council of Kenya report on coverage shows a clear bias in terms of number of stories per candidate.

We look at how main media houses are voting in this election, especially after few weeks ago Mr Ruto protested against unfair coverage by a section of the media and threatened to boycott the presidential debate organized by media owners.


NMG is Kenya’s largest media house with four newspapers – Nation, Business Daily, Taifa Leo and The East Africa. It also runs NTV and Nation FM. Nation, its flagship product, is the most respected in the newspaper industry and holds sway among the reading masses. Most politicians would love their article and photo on the Nation – be it daily, Saturday or Sunday.

From its tone of reporting, Nation has been showing a soft spot for Raila Odinga and being more critical of William Ruto.  Raila, being supported by President, has become more of the incumbent.

Nation’s support for Raila is not by accìdent. First, NMG has strategically placed pro-system editors in its echelons to ensure the newspapers and TV toe the line. NMG’s principal owner is His Highness the Aga Khan, who always supports the government of the day. This is understandable as he has huge business interests in Kenya – media, banking, insurance, real estate and hospitality – which need to be safeguarded.

So NMG, while its editors may not readily admit, is vouching for Raila Odinga. As such, even its other newspapers and broadcast stations are doing so. Nation, though, is very clever at blowing hot and cold and it would take only a keen observer to read between their lines.


Standard newspaper and its TV arm KTN have always supported the opposition, strategically to brand itself as independent media. Its popularity has always ridden on Raila Odinga’s wave, since he has always found himself on the opposition side in past elections. This time round Standard finds itself supporting the same guy but the positioning has changed. Raila is being backed by the incumbent and now part of the so-called system.

Read >> NMG Pumped Millions In Business Daily Launch But It Failed On Launch Date

Standard’s coverage is also guided largely by the Moi family, who are the main shareholders in the company. Gideon is the family’s representative at the company and keenly watches how Standard and KTN cover politics. Editors and CEOs have been fired for going against the unwritten rules of not reporting negatively on Moi’s interests or promoting politicians seen to be on the opposite side of Gideon’s. Last year, KTN was forced to let go Peter Opondo in circumstances related to giving more coverage to the Deputy President, who is battling for popularity in Rift Valley with Mr Moi.


RMS, which is anchored by Citizen TV, has been the most obvious supporter of Raila Odinga. It gives more airtime to Odinga’s activities at the expense of Ruto. It seems, if situation allowed, RMS radio and TV stations wouldn’t cover Ruto at all unless for negative reasons. Being the market leader, being backed by Citizen TV has significant impact.

TV viewership in Kenya
Citizen TV is the market leader in television audience reach and is likely to have more influence.

Pity, if you will, the journalists who work for RMS media outlets – Citizen TV, Radio, Inooro TV and Ramogi among other platforms. They must learn to bend professional rules to appease their employer, S.K. Macharia, who has a long bosom history with Raila Odinga. It’s said they sufféred together under the Moi regime. SK as he tried to set up Citizen Radio – and eventually TV – and Raila as he fought for political space and pluralism in Kenya.

S.K. is occasionally seen in Raila Odinga’s major events. RMS has always supported Raila without pretense. It’s only in the last election that RMS sort of tried to balance between Raila and President Uhuru Kenyatta who was seeking re-election.


Let’s begin by getting it that Mediamax – which owns People Daily, K24 TV and a number of radio stations – is owned by President Uhuru Kenyatta’s family. President Kenya is backing Raila Odinga for the presidency. It’s obvious where this media house is casting its lots.

While People Daily and K24 do not control much audience and opinion in their respective niches, Mediamax’s bargaining power lies in Kameme FM, a popularly Kikuyu radio station, and Milele FM, which has significant national audience.

Read >> Why Men Should Start Asking For Directions


Cape Media runs TV47, a recent entrant into the broadcast media. The television station has been gaining ground in TV news coverage and hopes to leverage on elections to gain more audience. The TV station is struggling to be unbiased and often has to favour the system given the fact that its owner, Prof Simon Gicharu, works for government as the chairman of the Rural Electrification and Renewable Energy Corporation (REREC). TV47 thus finds itself between the tough choices of building a brand and supporting its owner’s boss.


Owned and controlled by Ghanaian entrepreneur Patrick Quarcoo, Radio Africa unsuccessfully tries to hide its political preferences. But from its Star newspaper coverage and tone, it comes out a sympathizer of Deputy President William Ruto.

Kenyan Media Houses
Radio is still king in reaching audiences in Kenya and holds sway on people’s opinion.

Radio Africa also runs Classic 105 and Radio Jambo, which are top in their market segments, as well as Kìss FM, among others. There is talk of Ruto owing shares in the media company but this has no been independently verified.


For State-owned KBC, the choice is as obvious as its ownership. With most government officers, including cabinet secretaries, activated to support President Uhuru’s choice, KBC is, for once, supporting Raila Odinga. It will do so as long as Uhuru supports Raila. It covers Ruto but its focus – on most of its radio stations is to promote candidate Raila.

Next >> CRB Listing Champion Finds Himself In Financial Trouble


Rose Ntong’ondu: Popcorn Hawker Who Owns a Multi-Million Beauty Empire

Rose Ntong'ondu, founder of Makeup by Rose, is a Kenyan-based makeup artist, teacher, mentor, and beauty entrepreneur.

Kenya Re New Awards to Stimulate Swift Premium Payment

The Kenya Reinsurance Corporation (Kenya Re) has launched an award scheme to recognise insurance companies that remit premiums on time. T

NSE Gets New CEO As Geoffrey Odundo Exits

The Nairobi Securities Exchange (NSE) has appointed Frank Mwiti...

Uhuru’s Newspaper Dresses Down Ruto, Calls Him ‘Small-minded’

People Daily newspaper criticises President William Ruto and his administration, arguing “the disdain by the Ruto administration for the media has never been disguised.”

Follow Us


Don't miss

Throwing The Girls Into Deep End: Single Kiasi S3 First Look

Nairobi’s dating scene is about to get messy: Single Kiasi...

Win New Year Crossover Mugithi Tickets With Odibets

The event has attracted prominent Kikuyu musicians who will be headlining the event including Samidoh and Muigai wa Njoroge.

For Coloured Girls is Theatre Production of the Year

The play ‘For Coloured Girls (who have considered suicide/ when...

Tusker Oktobafest Rolls East African Cultures into One

From regional events across Kenya to inaugural gatherings in Uganda and Tanzania, and the Tusker Oktobafest grand finale in Nairobi, the festival harmonized traditions, celebrated diversity, and highlighted the rich cultural tapestry of the East African culture

Lupita’s Little Brother Junior Nyong’o Charting His Own Path in Acting

Junior Nyongó, who is also a musician and a DJ and now a graduate of UC San Diego with an MFA in Acting, is crafting his own solid path in the world of acting with roles in major theatre productions.

Safaricom To Power Tusker OktobaFest Beer Festival

Safaricom’s involvement in OktobaFest as a technology and payments partner will focus on fostering seamless in-festival connectivity, empowering the youth and Gen Z community through Safaricom Hook, and powering digital payments through M-PESA.

Music Producers Launch Organization To Streamline Recording Industry

Recording Industry of Kenya (RIKE) was launched on 9th October 2023. Registered in 2022 as a not-for-profit organization, RIKE aims to promote the collective interests of producers of sound recordings in the country.

Nairobi’s Hero Bar Listed Among World’s 50 Best Bars

World Best Bars: Hero Bar in Nairobi continues to climb the list, moving up six places to No.62 and Johannesburg’s Sin + Tax comes in at No.94. Dubai new entry Ergo is at No.69 and Melbourne’s Byrdi has re-entered the list at No.61.

Kenyan DJs Face Off In Smirnoff Battle Of The Beats Season 3

The Smirnoff Battle of the Beats Season 3, a DJ competition, is poised to unleash an unprecedented musical frenzy countrywide.

The Highs And Lows Of Betty Kyallo, Sisters Show As Season 2 Ends

Kyallo Kulture has always been, above all, about sisterhood, and in Season 2 we have witnessed the charm of it - the ups that gave us wholesome moments as the sisters led by Betty Kyallo spent time together.
BT Correspondent
BT Correspondent
editor [at]

Rose Ntong’ondu: Popcorn Hawker Who Owns a Multi-Million Beauty Empire

Rose Ntong'ondu, founder of Makeup by Rose, is a Kenyan-based makeup artist, teacher, mentor, and beauty entrepreneur.

Kenya Re New Awards to Stimulate Swift Premium Payment

The Kenya Reinsurance Corporation (Kenya Re) has launched an award scheme to recognise insurance companies that remit premiums on time. T

NSE Gets New CEO As Geoffrey Odundo Exits

The Nairobi Securities Exchange (NSE) has appointed Frank Mwiti the new CEO effective May 2, 2024, to replace Geoffrey Odundo who exits the bourse...


Please enter your comment!
Please enter your name here