Government bans weekly newspaper for two years - Business Today News
Connect with us

MEDIA & ADVERTISING

Government bans weekly newspaper for two years

Published

on

Newspaper banned for linking former presidents to corruption in mining.

The government of Tanzanian has banned a weekly tabloid from publishing for two years after the newspaper linked former presidents Benjamin Mkapa and Jakaya Kikwete to the mineral concentrates dispute.

The Minister for Information, Culture, Arts and sports Dr Harrison Mwakyembe imposed the ban on Mawio, the Kiswahili newspaper, through a statement by the Director of Information services, Dr Hassan Abbasi on Thursday evening.

Dr Abbasi said the ban takes effect immediately. Mawio’s Wednesday edition carried the photographs of the former presidents on its front page with a story detailing the two leaders’ role in the problems afflicting the mining sector in Tanzania.

“I have been left with no other option than to use powers conferred to me by the information services Act to impose a ban on Mawio from publication for the next 24 months,” read part of the letter from the minister to Mawio editor.

Apart from printing, the newspaper will also not be allowed to run the digital version or on its social platforms. Mawio was accused of ignoring a government directive on reporting of the former presidents.

On Wednesday, President John Magufuli warned the media against linking Mkapa and Kikwete with reports of the dispute with mining giant Acacia, after holding talks with Barrick Gold Chairman Prof John Thornton at the State House on Wednesday.

See Also: Top editors at Kenyan newspaper protest sex abuse probe

“Media should stop tarnishing their reputation. They have done a great work in serving this country. We should let them rest,” the President said.

This is the second time for the newspaper to be shut under President Maghufuli. In January 2016, Mawio was permanently banned from publishing in print and online and two of its editors briefly detained for allegedly inciting violence. The government uses the draconian 1976 Media Act, Government Announcement 55.

The government cited a report in which he said the paper declared the opposition candidate the winner in presidential elections in Zanzibar, and a headline that loosely translated as “Unrest coming to Zanzibar.”

The Tanzanian government is notorious for banning newspapers that are critical to its governance. Mwananchi and Mtanzania titles were suspended on Friday 27 September 2013 for taking a critical stance towards government policy.

Read: Posta turns mobile phone numbers into postal addresses

The then director of information services said the newspapers were suspended “due to their trend of publishing news stories and articles that provoke incitement and hostility, with the intention of influencing the citizens to lose confidence in State organs, and thus endanger the peace and cohesion that prevails in the country.”

It also banned Kenya’s The East African weekly newspaper from circulating in the country, angered by a cartoon questioning then president Jakaya Kikwete’s governance and anti-corruption stance.

[crp]

Business Today is the leading independent online business website in Kenya. Started in 2012 by a veteran business journalist, it has a huge following both in Kenya and abroad. It covers various business and related issues. Email editor at: editor@businesstoday.co.ke

Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

News Updates

Opinion11 hours ago

All-round approach will prevent tax offences and financial crimes

Kenya has become increasingly exposed to illicit products and counterfeit goods, hence the need to take an all-round approach towards...

Economy12 hours ago

Kenya’s GDP to hit 5.7% despite debt burden

Despite a debt increase, Kenya’s GDP is expected to reach 5.7% up from 4.9% last year, according to ICAEW’s (the...

NEWS3 days ago

DPP seeks to withdraw forgery case in Sh500m Karen land suit

The Director of Public Prosecutions (DPP) has requested for withdrawal of the case against Guy Spencer Elms, the lawyer accused...

Politics3 days ago

Chebukati ‘out to fix Chiloba’

When Judge Stephen Radido delivered his ruling on Thursday setting aside IEBC chairman Wafula Chebukati’s decision to send the CEO,...

Health5 days ago

Pharmaceutical firm backs social investments in healthcare

Boehringer Ingelheim, one of the world’s leading pharmaceutical companies, and Ashoka, the world’s largest network of social entrepreneurs, have held...

Education5 days ago

MKU ranked among 10 best universities in Kenya

Four local private universities in top 10 ranking of universities in the country.

NEWS1 week ago

4 MultiChoice traders win trip to watch World Cup in Russia

They will have an experience of a lifetime touring Petersburg, the Vodka Museum and enjoy a private boat tour along...

Bt Intelligence1 week ago

Inside the boda boda millionaire industry  

In small doses of Sh50 and Sh100, Kenyans spend Ksh600 million daily on motorcycle services

Education1 week ago

Daystar University sacks vice-chancellor

Striking students had decried mismanagement of funds and quality of education

Politics2 weeks ago

Battle for Machakos governor heads to the Supreme Court

The court faulted the IEBC returning officer for using an excel spreadsheet to record results instead of Form 37A

Advertisement

Trending