Home BT FACTCHECK

BT FACTCHECK

This section fact-checks various news and information in media. This is where we give facts and debunk fake news and falsehoods.

MISLEADING: 64-Year-Old Woman Who Gave Birth To Twins Not From Kisii

The picture above of a senior couple with two new-borns has been circulating online over the past few weeks, with a caption indicating that...

FAKE: Recruitment Letter Not Issued By Kenya Wildlife Service

On 3rd October 2021, a calling letter purporting to be from Kenya Wildlife Service (KWS) was shared on social media. The letter, printed on...

HOAX: No Plans Yet To Demolish Weston Hotel

On October 6th 2021, a claim that Weston Hotel in Nairobi, which is linked to Deputy President William Ruto, was set for demolition. A...

FALSE: Wiper Leader Kalonzo Musyoka Was Not Booed In Nakuru

The Daily Post, an online content aggregator, posted a tweet on 23rd September 2021 claiming that Wiper Party leader Kalonzo Musyoka was nearly beaten...

ALTERED: DP Ruto Did Not Display Pistol In Church

A photo of Deputy President William Ruto with a gun in church was altered and is thus fake. The image has been doing rounds on...

MISLEADING: Image Does Not Show Mathira MP Fighting 

An image on Twitter purporting to show Mathira member of parliament Rigathi Gachagua fighting is fake. Posted online on 4th September 2021, the image along...

FAKE: Letter to William Ruto About Tax Dues Is a Hoax

A letter, purportedly issued by Kenya’s  tax collecting agency, making rounds on social media claiming that Deputy President William Ruto has not paid taxes...

FAKE: Wilson Sossion Has Not Ditched ODM To Join UDA

A tweet and report claiming that former KNUT Secretary General Wilson Sossion has abandoned the Orange Democratic Movement to join the UDA Party is...

DEBUNKED: EU Did Not Issue This Statement On Laikipia Bandit Attack

A statement allegedly issued by Henriette Geiger, the European Union ambassador to Kenya, and widely circulated online regarding bandit attacks in Laikipia County is...

FAKE: This YouTube Channel Is Not Run By IEBC

A YouTube channel purported to be owned and operated by the Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC) is fake. An article published on a Facebook...